huubengertrud.reismee.nl

Kampot

Hoi allemaal

Gistermorgen zijn we vertrokken uit Sihanoukville. Nog geen km verder reden we zo een arme wijk in. Het verschil is zo groot hier! De mensen wonen daar in krakkemikkige houten hutjes! We dachten een flinke klim te vermijden door een zandweg te nemen naar de highway 4 maar dat liep iets anders. Op en duur hield het pad op en stonden we in de middle of nowhere met onze fietsen. Na wat stressmomentjes en wat creativiteit (fietsen over het water heen sjouwen) is het ons wel gelukt om op de highway tekomen. We waren snel op het 50 km punt. We hadden afgesproken om daar even wat te eten en te drinken. We konden het niet beter treffen want er liep daar een meisje met een dienblad vol met vers gebakken muffins! In een stalletje met drie mannen achter de suikerriet pers hebben we deze gezellig opgegeten :-) We verstaan geen woord van wat ze zeggen maar ze begrepen in ieder geval dat we onderweg waren naar Kampot. De andere 60 km waren ook goed te doen! We konden voor het eerst met z'n tweeën naast elkaar fietsen. Aan de linker kant de bergen en aan de rechter was het water.

Aangekomen in Kampot hebben we daar een leuk huisje gezocht. We hadden besloten om hier twee nachten te blijven omdat we vrijdag de grens met Vietnam over kunnen. Kampot is een leuk stadje. Het staat bekend om de groei van Durian (stinkfruit) En om zijn peper. De peper die hier groeit is enorm lekker en van hoge kwaliteit!

We hebben gistermiddag de markt bezocht. Dat was een hele belevenis opzich. Een overdekte markt waar alles te vinden is, zelfs een goudmarkt! Huub voelt zich gelijk een koning te rijk tussen al die sweets en lekkernijen! Gebakken banaan is hier voor €0,12 te krijgen!

Vandaag hebben we bekeken hoe de peper groeit en hoe de peperkorrels gedroogd en gesorteerd worden. We hebben mogen proeven van zwarte, rode en witte peper! Toevallig kwamen we langs een bedrijf wat fish sauce maakt (wordt in Azië veel gebruikt in gerechten) We kregen van iemand een rondleiding dat was heel leuk! Daarna zijn we langs de rivier naar een plaats gefietst waar de locals vaak heengaan in het weekend. Je hebt daar wat stroomversnellingen in het water en rotsen om op te zitten. Vanmiddag zijn we wezen kajakken op de rivier. En we zijn uiteraard nog even naar de markt geweest! Vanavond is het onze laaste avond in Cambodia. We hebben deze traditioneel afgesloten met een lokaal biertje! Morgen fietsen we de grens over!

Liefs Huub en Gertrud

Trudi mallekote

Jullie beleven heel veel vindster prachtig lig zelf in het ziekenhuis

Huub

ai das niet leuk om te horen Trudi Mallekote! Beterschap gewenst...

Hans

Oh doe mij ook paar van die lekkere banaantjes !