huubengertrud.reismee.nl

Bijna thuis!

Hoi allemaal

Na 5 mooie weken zit onze reis er weer op! We zijn op dit moment op het vliegveld van Singapore. Vanmiddag zijn we om half 5 hier naartoe gevlogen. We moeten nu zes uur wachten en dan vliegen we naar Amsterdam. We landen daar om half 8 zondagochtend.

Bedankt voor jullie reacties! We vonden het heel leuk om onze site up to date te houden en jullie reacties te lezen!

Het waren vijf leuke weken waarin we heel veel gezien hebben. Drie verschillende landen, culturen en infrastructuren :-)

We zien jullie snel weer!

Ho Chi Minh City

Hoi allemaal

Ondertussen voelen we ons in Ho Chi Minh City al aardig thuis. We zijn nog steeds elke ochtend vroeg wakker. We gaan dan eerst lekker ontbijten. Het hotel bied een ontbijtbuffet aan met veel Aziatisch voedsel. Wij eten lekker een stokbroodje tussen de slurpende Vietnamezen om ons heen. Wat de Vietnamezen allemaal niet eten op hun nuchtere maag... We moeten er niet aan denken! Gelukkig hebben ze ook lekkere sweets en koffie dus we hebben een goede start van de dag!

's Morgens bekijken we wat dingen. Gisteren zijn we naar het War Remnants Museum geweest. Dit was heel indrukwekkend. In het museum hebben we veel foto's gezien en verhalen gelezen over de Vietnam oorlog en dat was zo triest en indrukwekkend dat we buiten beseften dat we geen een foto gemaakt hadden in het museum. Buiten hebben we nog maar een aantal plaatjes geschoten.

Daarna zijn we naar het paleis van de oude president geweest. Dit was leuk om te zien. Hij had het behoorlijk goed voor elkaar. Het paleis is ook nog in originele staat dus dat maakt het helemaal leuk.

Gisteren zijn we gelijk maar op zoek gegaan naar fietsdozen. En we zijn bij de eerste fietsenzaak al geslaagd!! Helemaal super. Gelukkig niet te ver van ons hotel vandaan want de fietsdozen moesten mee op de fiets tussen de honderden scooters door :-)

Vandaag hebben we de Notre Dame Cathedral en het postkantoor bekeken. We zijn gelijk nog even langs de waterkant gelopen.

' s Midddags vermaken we ons goed bij het zwembad. Huub loopt elke dag nog een half uur hard op een soort van atletiekbaan tegenover het hotel. De locals zijn hier 's morgens en aan het einde van de middag ook aan het basketballen, badmintonnen en aan het hardlopen.

Morgen gaan we de fietsen inpakken. De fietsdozen zijn een stuk kleiner als de heenweg, maar het moet wel lukken om ze er in te krijgen!

Wij genieten hier nog even!

Cu Cie en Ho Chi Minh City

Hoi allemaal!

We zijn er :) Vanmorgen om 10u waren we in Ho Chi Minh city, de eindbestemming van onze reis!

Gisteren zijn we nog een dag in Cu Chi geweest. We zijn toen 's morgens naar de Cu Chi tunnels geweest. De tunnels liggen ongeveer 20 km van Cu Chi vandaan, dus we zijn lekker met de bus gegaan. Dat was ook wel eens leuk om tussen de locals in de bus te zitten.

De Cu Chi tunnels waren leuk om te zien. We hadden de tunnels wel iets groter verwacht! Het was echt een smal gat waar je doorheen moest om de tunnels in te gaan. Vervolgens moest je bukkend door de tunnels heenlopen. Er vlogen ook allemaal vleermuizen dus het was ook een beetje griezelig :-) Wij zijn bij de Ben Duoc tunnels geweest. Dat zijn tunnels die nog het meest intact zijn gebleven. Ze hebben natuurlijk allerlei dingen nagebootst voor de touristen. Maar dat maakt het ook wel leuk.

In Cu Chi zelf was niet zoveel te beleven. Waarschijnlijk ook omdat het nog steeds vakantie was ivm het nieuwe jaar. Vanmorgen was het overal een stuk drukker en er waren weer veel meer restaurants en winkels open dus de vakantie zal vandaag wel voorbij zijn. De scholen waren ook weer open!

We hebben vandaag 33 km gefietst naar Ho Chi Minh City. De eindstand staat op 1647 km! Ho Chi Minh is een hele grote stad. We zitten in een leuk hotel wat lekker centraal ligt. We hebben een hotel genomen met zwembad zodat we nog even kunnen relaxen voordat we naar huis gaan. Vanmiddag hebben we een rondje in de buurt van het hotel gelopen. We zitten dichtbij veel bezienswaardigheden. We gaan de komende dagen dus wat dingen bekijken en op zoek naar fietsdozen voor onze fiets!

My Tho en Cu Chi

Hoi allemaal

Jullie denken waarschijnlijk dat we nu in Ho Chi Minh City zijn, maar dat zijn we niet :-)

We zijn gisteren naar My Tho gefietst, dit was een etappe van 55 km. In My Tho hebben we een tempel bezocht. We hebben deze vakantie niet zoveel tempels bezocht omdat we vorig jaar na 3 maanden in Azie de tempels wel een beetje gezien hadden. Deze vakantie is dat weer een beetje hetzelfde! Maar het hoort bij deze cultuur dus we hebben ff een kijkje genomen, netjes aangekleed met onze sarong :-) Na wat foto's te hebben genomen zijn we daarna lekker gaan koffie drinken op een terrasje!

Vanmorgen zijn we naar Cu Cie gefietst, dit was een etappe van 90 km. Cu Cie ligt ongeveer 35 km boven Ho Chi Minh City. We zijn hier naartoe gefietst omdat we morgen de Cu Cie tunnels willen bekijken. De Cu Cie tunnels is een immens netwerk van ondergrondse tunnels. Ze werden gebruikt in de Vietnam oorlog.

Vandaag ging het fietsen erg snel. We reden vaak op wegen met enorm veel scooters. Het leek soms net of je in een peloton van scooters reed. Dus die km waren zo weggetrapt! We hebben ook veel pinda plantages gezien. Onderweg hebben we nog een lekkere pinda koek op en we kregen 2x rauwe pinda's kado van lieve Vietnamese vrouwtjes! Hier in Cu Cie zit ook een plantage en ze vroegen daar al of we morgenmiddag weer kwamen. Dus misschien gaan we morgenmiddag nog even helpen daar :-)

Dinsdag willen we dan naar onze eindbestemming fietsen!

Can Tho en Vinh Long

Hoi allemaal

Na een lekker rustig dagje zijn we vandaag weer op de fiets gestapt. Gisteren was het Chinees nieuwjaar en er was weinig te doen in Can Tho. Sommige winkeltjes en restaurantjes waren open maar de meeste waren gesloten. Er was ook veel minder verkeer. We hebben niet zoveel gedaan. Met een rondje Can Tho verkennen, koffie drinken, lunchen, lekkere muffins kopen, lezen op de boulevard, hotel en auto boeken op la Palma (meivakantie), hardlopen, dineren en foto's + filmpjes op de site zetten zijn we de dag doorgekomen!

Vandaag zijn we naar Vinh Long gefietst. We konden kiezen tussen de korte route van 36 km of de lange route van 50 km. Het is de moeite niet om je fietsbroek aan te trekken voor 36 km dus wij hebben de lange route genomen ;-) Qua route leek het veel op de route van woensdag. We fietsten weer over bruggetjes en langs de Mekong. Onderweg was er weer heel veel te zien!

Na een week Vietnam kunnen we wel zeggen dat we Vietnamezen erg ongeduldig zijn. Ze dringen allemaal voor en willen allemaal haantje de voorste zijn. Regelmatig worden we afgesneden. Ze halen ons ook vaak in en dan gaan ze 10 meter verder stil staan. Heel fijn... :p Als je niet snel genoeg aan de kant gaan als ze toeteren dan gaan ze alleen maar harder en meer toeteren! We moeten hier wel aan wennen want in Thailand en Cambodia hadden de mensen toch meer geduld!

Morgen fietsen we weer verder door de Mekong delta en dan zijn we al heel dicht bij Ho Chi Minh City (eindbestemming).

Rach Gia en Can Tho

Hoi allemaal

Gisteren zijn we met de boot van 12.40u naar het vaste land vertrokken. We zijn niet terug gegaan naar Ha Tien maar we zijn naar Rach Gia gevaren. Dit was iets langer varen, ongeveer 2,5 uur. Het was heerlijk om op het dek te zitten, genietend van de zon en de wind door je haren! Rach Gia was een redelijk grote stad. Volgens ons ook wel een 'rijke' stad. Er stonden mooie huizen en het was netjes op straat. De restaurantjes zagen er ook allemaal netjes uit! We hebben heel veel karaoke bars gezien. Daar houden ze in Vietnam echt van!

Vanmorgen zijn we op de fiets gestapt richting Can Tho! Het was een etappe van 108 km. Het was een hele leuke etappe dwars door de Mekong delta! We hebben onderweg ontzettend veel gezien. Overal waren huisjes, scooters en natuurlijk de Mekong. Een en al bedrijvigheid aan en in de Mekong. Afwassen, kleding wassen, eendenvijvers en bootjes volgeladen met van alles! Over de rivier heen veel bruggetjes, de een nog gammeler dan de ander.

Wij zijn ook over veel bruggetjes gefietst! Onderweg was goed te merken dat het 'oudjaar' is. Veel families waren dit al samen aan het vieren. Overal zijn kado's te vinden! Deze worden natuurlijk allemaal vervoerd op de scooter! Soms zagen we scooters aankomen met alleen maar bloemen! Als je goed keek was er ook nog een gezichtje te vinden tussen al die bloemen! Veel mensen waren ook op weg naar familie of de grote stad!

In Can Tho is alles leuk versierd. Veel lichtjes en bloemen! Het is enorm druk hier! Scooters, scooters en scooters! Vanavond is het feest en morgen is het familiedag. Waarschijnlijk is het dan heel rustig en is er veel gesloten!

Vanavond hebben we naar vietnamese muziek en dans gekeken en hebben we op een terrasje nog wat gedronken. Rond 23.30u zijn we naar de waterkant gegaan, waar ondertussen heel Can Tho stond te wachten op het vuurwerk! 24.00u en jawel hoor, er was vuurwerk! Voor ons niet zo bijzonder maar hier vonden ze het helemaal geweldig! Na 15 min was het klaar en ging iedereen naar huis! Elkaar een gelukkig nieuwjaar wensen doen ze hier niet!

Wij gaan nu lekker slapen! Morgen blijven we nog een dag hier omdat we verder ook niet zoveel kunnen. We zijn benieuwd hoe rustig het morgen is :-)

Phu Quoc

Hoi allemaal!

We hebben bijna geen tijd om een verhaal te schrijven ;-) We vermaken ons goed op Phu Quoc! Gisteren hebben we een scooter gehuurd en hebben we Phu Quoc bekeken. We zijn naar het zuiden gereden om daar het mooiste strand van Phu Quoc te bekijken. Onderweg zagen we veel resorts in aanbouw. Het staat allemaal al op grote borden afgebeeld hoe het hier over een paar jaar eruit ziet! Waarschijnlijk zal dit eiland een soort Phuket worden! Gelukkig kwamen we nu ook nog door 'echte' dorpjes. De mensen die daar leven, leven nog heel eenvoudig. Hier dus ook weer grote verschillen tussen de rijken en armen! We wilden nog naar de gevangenis maar die was helaas gesloten. Waarschijnlijk omdat het bijna Chinees nieuwjaar is. We zijn daarna naar het noorden gereden. Onderweg erg mooie stranden en uitzichtpunten gezien. En hier ook weer 'echte' dorpjes! Het communiceren met de mensen is hier nog moeilijker dan in Cambodia. Mensen van hotels spreken goed engels maar de rest echt niet! Hans we zijn je erg dankbaar voor je boekje met Vietnamese woorden! We nemen dit standaard mee maar dan snappen ze het soms nog niet. Gelukkig hebben we hier ook weer supermarkten gezien. In Cambodia maar 1 x!

Vandaag zijn we naar een attractiepark geweest! Gisteren zagen we onderweg opeens een groot resort met een enorm attractiepark en golfbaan erbij! Dit blijkt dus van een of andere rijke stinkerd te zijn! Je kijkt raar op hoor als je opeens in de middle of nowhere zoiets ziet! Vanmorgen tijdens het ontbijt hebben we besloten om eens een dagje naar het attractiepark te gaan! We werden om 9.15 opgehaald met de bus van het park :-) Er komen bijna geen mensen in het park omdat dit voor de gewone Vietnamees heel veel kost. Dus geen wachtrij voor de attracties! Het park is nog maar sinds Oktober 2014 open en de achtbanen waren helaas ook nog niet open. Gelukkig hebben we ons uitstekend vermaakt in het waterpark. Super veel gave glijbanen en een serieus golfslagbad! Ook hebben we ons tot 19.30u vermaakt in het aquarium en bij de indoorgames en als afsluiting een licht en watershow! We zijn er moe van maar het was heerlijk om weer een dagje te spelen :-)

Morgen gaan we met de boot terug naar het vaste land!

Ha Tien en Phu Quoc

Hoi Allemaal

We zijn gearriveerd in Vietnam!! Gisteren zijn we de grens over gefietst. Het was een korte etappe van 60 km! De laatste km in Cambodia waren weer goed te doen. We konden weer met z'n tweeΓ«n naast elkaar fietsen. Dat doe ik (Gertrud) niet altijd want er staat best veel wind :-) Dus achter Huub is het beter te doen! We reden langs zoutplantages, erg leuk om te zien! Ook zagen we rijstvelden. Tegen de grens aan gingen we steeds meer mensen met rieten punthoedjes zien die op de fiets reden! Cambodia uit was zo gedaan, even een stempel is ons paspoort en dat was het. Vervolgens fietsten we naar Vietnam. We moesten een gezondheidsverklaring invullen en onze temperatuur werd gemeten. Nog wat stempels in ons paspoort en we konden Vietnam verder in fietsen. We kunnen hier ook rechts blijven rijden. Er zijn veel scooters en punthoedjes :-) Iedereen tuutert weer 10 x voordat ze voorbij rijden! Daar wordt je op en duur echt niet goed van! We waren snel in Ha Tien. Het viel ons gelijk op dat ze hier echt van koffie houden. Je ziet best veel terrasjes waar je lekker even koffie kunt drinken!

Vandaag zijn we met de boot naar Phu Quoc (eiland voor de kust van Cambodia/Vietnam) gegaan. Dat was ongeveer 1.15u varen. De fietsen konden gelukkig goed mee! Phu Qouc is best een groot eiland. Het is te vergelijken met Singapore. Het toerisme is hier in opkomst! We blijven hier t/m maandag. We gaan hier genieten van de mooie stranden en het eiland bekijken!