huubengertrud.reismee.nl

Kampot

Hoi allemaal

Gistermorgen zijn we vertrokken uit Sihanoukville. Nog geen km verder reden we zo een arme wijk in. Het verschil is zo groot hier! De mensen wonen daar in krakkemikkige houten hutjes! We dachten een flinke klim te vermijden door een zandweg te nemen naar de highway 4 maar dat liep iets anders. Op en duur hield het pad op en stonden we in de middle of nowhere met onze fietsen. Na wat stressmomentjes en wat creativiteit (fietsen over het water heen sjouwen) is het ons wel gelukt om op de highway tekomen. We waren snel op het 50 km punt. We hadden afgesproken om daar even wat te eten en te drinken. We konden het niet beter treffen want er liep daar een meisje met een dienblad vol met vers gebakken muffins! In een stalletje met drie mannen achter de suikerriet pers hebben we deze gezellig opgegeten :-) We verstaan geen woord van wat ze zeggen maar ze begrepen in ieder geval dat we onderweg waren naar Kampot. De andere 60 km waren ook goed te doen! We konden voor het eerst met z'n tweeën naast elkaar fietsen. Aan de linker kant de bergen en aan de rechter was het water.

Aangekomen in Kampot hebben we daar een leuk huisje gezocht. We hadden besloten om hier twee nachten te blijven omdat we vrijdag de grens met Vietnam over kunnen. Kampot is een leuk stadje. Het staat bekend om de groei van Durian (stinkfruit) En om zijn peper. De peper die hier groeit is enorm lekker en van hoge kwaliteit!

We hebben gistermiddag de markt bezocht. Dat was een hele belevenis opzich. Een overdekte markt waar alles te vinden is, zelfs een goudmarkt! Huub voelt zich gelijk een koning te rijk tussen al die sweets en lekkernijen! Gebakken banaan is hier voor €0,12 te krijgen!

Vandaag hebben we bekeken hoe de peper groeit en hoe de peperkorrels gedroogd en gesorteerd worden. We hebben mogen proeven van zwarte, rode en witte peper! Toevallig kwamen we langs een bedrijf wat fish sauce maakt (wordt in Azië veel gebruikt in gerechten) We kregen van iemand een rondleiding dat was heel leuk! Daarna zijn we langs de rivier naar een plaats gefietst waar de locals vaak heengaan in het weekend. Je hebt daar wat stroomversnellingen in het water en rotsen om op te zitten. Vanmiddag zijn we wezen kajakken op de rivier. En we zijn uiteraard nog even naar de markt geweest! Vanavond is het onze laaste avond in Cambodia. We hebben deze traditioneel afgesloten met een lokaal biertje! Morgen fietsen we de grens over!

Sihanoukville

Hoi allemaal

Hier weer een teken van leven! Het gaat allemaal goed met ons. We hebben vandaag lekker op het strand gelegen van Sihanoukville. Het relaxen begint nu te komen :-)We hebben ruim 1000 km op de teller staan.

In Phnom Penh hebben we zaterdag nog een dag lekker bij het zwembad gelegen nadat we de killing fields bezocht hadden. De killing fields waren heel indrukwekkend. Tussen 1975 en 1978 zijn daar 17000 Cambodianen vermoord op gruwelijke wijze! 's Avonds zijn we weer naar het olympic stadium gegaan. We hebben samen hardgelopen en gezellig gegeten na afloop!

Zondag hadden we een flinke etappe van 140 km gereden. We moesten zoveel km maken omdat er weer heel weinig hotels of i.d. zitten in dat gebied. Het was ook weer goed opletten want we reden over een van de gevaarlijkste wegen van Cambodia. Het was een goed geasfalteerde weg dus reden genoeg voor het verkeer om keihard langs te rijden en elkaar in te halen zodat wij af en toe weer van de weg afgeduwd werden.

Maandag hebben we nog een stukje over deze weg gefietst. Op en duur zijn we afgeslagen naar een rustige weg. Er zaten wel veel klimmetjes in! De route van Phnom Penh naar Sihanoukville was trouwens wel een mooie route! We reden tussen de bergen door! Het was nog even doortrappen maandag want we wilden voor 12u bij de Vietnamese ambassade zijn in Sihanoukville. 90 km fietsen met klimmetjes, en nog even een foto en pootje baden op het mooie strand in Sihanoukville is gelukt voor 12u! We hebben onze visa aangevraagd en deze konden we 's middags al ophalen.

Sihanoukville is een beetje tegengevallen bij ons. We hadden meer van deze plaats verwacht. Het heeft mooie stranden maar dat is ook alles. Een en al ttoeristen hier. We hebben besloten om toch nog een dag te blijven om even lekker uit te rusten! Morgen fietsen we weer verder langs de kust van Cambodia. Het echte Cambodiaanse leven weer in. Het is wel grappig dat we onderweg nooit toeristen zien. Alleen in de grotere steden komen we deze tegen! Daarom zijn de Cambodianen ook zo enthousiast als ze ons opeens voorbij zien fietsen in de middle of nowhere

Baray en Phnom Penh

Hoi allemaal

Na drie zware fietstochten van ruim 100 km zijn we aangekomen in Phnom Penh. Phnom Penh is de hoofdstad van Cambodia. Het waren drie stoffige fietstochten daarom hebben we gisteren maar besloten om met een mondkapje te gaan fietsen! We rijden soms over wegen met alleen maar gravel en als er dan ook nog bussen en vrachtauto's voorbij komen is het helemaal raak! Na zo'n fietstocht zitten we van top tot teen onder het rode stof en onze fietsen en fietstassen ook. Onze fietsen maken we nu elke dag helemaal schoon wat het stof gaat ook overal tussen zitten. Het is ondertussen gelukt om foto's en video's op onze site te plaatsen dus dan hebben jullie een indruk!

Phnom Penh is een grote stad en het is hier natuurlijk ook weer heel druk :-) We zitten in een leuk hotel met zwembad dus we kunnen hier even een dagje chillen!

Morgen willen we nog een aantal dingen bekijken hier. En om 17u gaan we net als vandaag naar het nationaal stadium. Het is daar druk en gezellig met sportende mensen! Ze hebben een atletiekbaan (die helaas verbouwd wordt) En daarom heen zijn mensen aerobiclessen aan het volgen. Ze staan allemaal te swingen op keiharde muziek :-) Je kunt hier allerlei sporten beoefenen! Heerlijk, zouden we in NL ook moeten hebben in deze temperaturen! Huub heeft vandaag getraind en morgen ga ik (Gertrud) ook maar eens hardlopen na 2,5 week! Op de atletiekbaan kun je nog redelijk trainen, wel een beetje stoffig maar dat zijn we gewend :-)

Siem Reap en Stueng

Hoi allemaal

Gisteren zijn we zoals elke dag vroeg opgestaan. We kregen voor het eerst een ontbijt bij onze overnachting. Lekker zo'n baquette met omelet :-) Even iets anders als rijst en noodles. We zijn daarna op de fiets gestapt richting Angkor! We dachten vroeg te zijn om 7.30u, maar niets was minder waar. Een en al toeristen! Bussen en tuk-tuk's vol! Allemaal zo snel mogelijk Angkor in! Op onze fiets zijn we door Angkor heengereden. Het was schitterend! We hebben ongeveer 7 (ruïnes van) tempels gezien. De afstand tussen de tempels is steeds een paar km. Angkor is een groot uitgestrekt gebied (400 km2) en in een dag konden we dus niet alles zien. We hebben de highlights bezocht! Het was heel indrukwekkend om de overblijfselen van Angkor die al zo oud zijn te zien! We hebben mooie plaatjes en deze zullen we zsm op de site zetten. Het internet is steeds niet zo goed deze vakantie dus het kan even duren.

Vanmorgen zijn we vertrokken uit Siem Reap. We hebben 100 km gefietst. Het was een leuke fietstocht! Een lange weg rechtdoor! Met op en naast de weg gravel. Steeds als er vrachtwagens en bussen voorbij kwamen was het stofhappen! We zagen er na 100 km dus niet meer zo fris uit! De bussen en vrachtwagens rijden hier net zo hard als op de snelweg dus we moeten regelmatig uitwijken naar de gravel vluchtstrook. Ze kondigen hun komst meestal luid toeterend aan dus echt stil is het ook niet :-) Langs de kant van de weg staan ook de huizen. Soms lijkt het net een kinderkoor, links en rechts roepen de kindjes hello! hello! We proberen naar iedereen hello terug te roepen en te zwaaien!

We zijn blij dat we op dit moment in een guesthouse zitten. Toen we gisteren keken op google en in de lonely planet werd er de komende 150 km geen hotel aangegeven! We zaten al een beetje in de stress... Gelukkig wist de hoteleigenaar dat er in Stoung (plaats waar we nu zitten) 1 guesthouse is. Morgen fietsen we waarschijnlijk 80 km naar een homestay die we op internet hebben gevonden.

Battambang en Siem Reap

Hoi allemaal

We zijn gearriveerd in Siem Reap! Gisteren hebben we 84 km gefietst naar Battambang. Het fietsen ging goed! We zijn ondertussen al aardig gewend aan het rechts rijden. We rijden vaak op de soort van vluchtstrook, dit is een slecht geasfalteerde strook aan de rechtse kant van de geasfalteerde weg. Over de geasfalteerde weg rijd het verkeer hard en ze halen elkaar heel gevaarlijk in!

Onderweg zijn we 2 keer gestopt om een koud en vers geperst suikerriet drankje te nuttigen! Heerlijk! Onderweg is er zoveel te zien! Jammer dat we dat niet allemaal kunnen beschrijven!

Battambang is een grote stad. Er zijn ook veel toeristen te zien. Vanmorgen zijn we naar de rivier gefietst waar we op een boot naar Siem Reap gestapt zijn! We hadden een iets grotere boot verwacht waar onze fietsen ook redelijk met mee zouden kunnen maar dat was helaas een illusie. Een kleine boot en de fietsen moesten liggend op het dak. Met hulp van Huub en tyraps zijn de fietsen nog redelijk goed aangekomen! Het was een tocht van acht uur lang varen over ongeveer 80 km. Eenmaal aangekomen moesten we nog 15 km fietsen naar Siem Reap toe. Siem Reap leeft van het toerisme die de tempels van Angkor bezoeken. Het is een drukke en toeristische stad! We hebben een leuk hotel gevonden en morgen gaan we Angkor bekijken. Angkor is een groot gebied met ruïnes van oude tempels en steden uit de periode van het Khmerrijk te zien zijn. Het staat op de unesco wereld erfgoedlijst. Het is een uitgestrekt gebied dus het is fijn dat we de fiets kunnen pakken :-)

Pong Nam Ron en Krong Pailin

Hoi allemaal

Onze laatste avond in Thailand bleek toch niet de laatste te zijn! Ik (Gertrud) heb buikgriep gekregen. Na een nacht op de wc en boven een bak te hebben doorgebracht hebben we maar besloten om nog een dag langer in Thailand te blijven.

Vandaag zijn we weer op de fiets gestapt. We hebben 50 km gefietst. Onderweg zijn we de grens gepasseerd met Cambodia. Thailand uit was zo geregeld, Cambodia in was wat moeilijker. Wij hadden overal gelezen dat ons visum $20 zou kosten. Dit blijkt in $30 veranderd te zijn in Oktober 2014! Wij hadden natuurlijk niet genoeg $ mee, maar uiteindelijk hebben we met $ en Thaise Bath kunnen betalen. We zijn er ondertussen ook achtergekomen dat ze hier alles boven de $1 met dollars betalen en daaronder betalen ze met de Cambodiaanse Riel. Handig twee geldsoorten :-) Vanmiddag kochten we mandarijnen op de markt en we betaalden in dollars en ons wisselgeld kregen we in Cambodiaanse Riel!

We moesten na de grensovergang even wennen aan het verkeer want we rijden in Cambodia weer rechts! De wegen zijn iets slechter en het is iets stoffiger :-) Ik (Gertrud) was blij dat we er na 50 km al waren want er zit nog weinig kracht in mijn lichaam. Vanmiddag lekker uitgerust en Pailin bekeken. De mensen zijn heel aardig hier. De kindjes roepen al van verre en ook de volwassenen zwaaien en groeten ons! Eten in restaurantjes en eten kopen in de supermarkt is hier wel anders dan in Thailand. We hebben nog geen supermarkt gezien en de mensen eten hier minder buiten de deur.

Jullie horen snel weer over onze ervaringen in Cambodia. We fietsen nu in twee dagen naar Siem Rap waar we de mooie tempels van Angkor Wat gaan bekijken.

Khlonh Khut en Pong Nam Ron

Hoi allemaal

We zijn vandaag aangekomen in Pong Nam Ron. Gisteren hebben we nog een keer aan de kust van Thailand geslapen, en vandaag zijn we schuin naar boven richting Cambodia gefietst. Gisteren reden we een etappe van 90 km over rustige wegen. We hebben toen veel langs de kust gefietst en kwamen langs veel grote hotels. Vandaag hebben we een etappe van 75 km gefietst. We hebben een paar keer langs drukke wegen gefietst en ook wegen waar ze aan het werk waren dus de fietsen zaten goed onder het stof!

De laatste 10 km waren inclusief klimmetjes dus dat was weer ff pittig voor de benen die dat niet meer gewend zijn! We stonden op en duur uit te puffen na een zware klim en daar was op dat moment een verkeerscontrole. Mannen in uniform met grote geweren daar moet je natuurlijk even mee op de foto :-) Andersom natuurlijk ook want er komen ook niet dagelijks twee overbehitte fietsers langs :-)

Eenmaal aangekomen in Pong Nam Ron hebben we lekker noodle soep gegeten en we zijn daarna op zoek gegaan naar een hotel. Op google hadden we een resort gezien waar we naartoe reden. Onderweg kwamen we een homestay tegen die er wel goed uit zag. Na veel roepen en zoeken vonden we de eigenaar in zijn tuin. Het is een man van 74 jaar oud en hij woont in een groot huis met kleine huisjes ernaast, die hij verhuurt. Hij heeft een hele grote en mooie tuin waar heel veel soorten fruit in groeit dus dat is heerlijk :-) We hadden vandaag pas om 18u electriciteit omdat ze dit tijdelijk hadden afgesloten wegens werkzaamheden, maar wij hebben ons uistekend vermaakt in de tuiPong Nam Ronn.

Vanavond hebben we weer voor het eerst op een night market gegeten wat weer heerlijk en gezellig was!

Onze laatste avond in Thailand hebben we afgesloten met een Thais biertje! Morgen gaan we de grensovergang met Cambodia over!

Foto's komen morgen want het internet is niet zo goed hier.

Phanat en Rayong

Hoi allemaal

Maandagmorgen zijn we om 7u op de fiets gestapt en hebben we 75 km gefietst naar Phanat. Een klein dorpje, waar ze weinig toeristen zien. De fietstocht was in het begin veel langs drukke wegen. Later werd het gelukkig wat rustiger. We stopten op en duur om even wat water te drinken in een 'caffeetje' (lees: twee houten bankjes en een tafel met een zeil er overheen gespannen) langs de snelweg. De eigenaresse kwam gelijk met twee flesjes water. Vervolgens begon ze allemaal sweets (lokale lekkernijen) te maken voor ons. Het was natuurlijk heerlijk! Toen we weg wilden gaan vroegen we hoeveel we moesten betalen, maar de eigenaresse wilde daar niets van weten en we moesten maar vertrekken zonder te betalen. We hebben maar snel wat briefjes tussen de eierdozen gelegd :-)

Vandaag zijn we ook weer vroeg op de fiets gestapt omdat we een flinke fietstocht voor de boeg hadden. We zijn naar de kust van Thailand gereden. Het was een zware tocht van 120 km. We hadden best veel tegenwind en we moesten langs veel drukke wegen fietsen. Ook moet ik (Gertrud) weer wennen aan het fietsen. Fietsen is toch een heel andere sport dan hardlopen! Ook begint de zadelpijn te komen!

We zitten nu in een guesthouse aan het strand in Rayong. We zien hier veel oudere Europese mannen met jonge Thaise vrouwen. Er is hier niet veel te beleven. Huub heeft z'n eerste rondje hardgelopen vanmiddag!

Het valt ons wel op dat de mensen hier en in onze vorige verblijfplaats geen woord engels spreken. Dit is best lastig. We doen maar veel met aanwijzen en gebaren.

We maken nu een extra lusje door Thailand omdat we graag nog meer van Thailand willen zien. Over 3-4 dagen hopen we in Cambodia te zijn!